Ana Sayfa > Kuzgun ACAR Kimdir
KUZGUN ACAR (1928 İstanbul -1976 İstanbul)
Kuzgun Acar, 1928 yılında İstanbul’da doğdu. 1948’de İstanbul
Sultanahmet Ticaret Lisesi’ni bitirdi. 1949’da İstanbul Devlet Güzel Sanatlar
Amademisi’ne girdi. Rudolf Belling, Hadi Bara ve Zühtü Müridoğlu’nun öğrencisi
oldu. Bedri Rahmi’nin derslerini izledi. 1953 yılında Akademi’yi bitirdi ve serbest
olarak çalışmaya başladı. 1961’de Paris Uluslararası Genç Sanatçılar Bienali’nin
Heykel dalında birincilik ödülünü kazandı. Bu ödül nedeniyle yabancılara verilen
iki burstan birinden yararlandı ve bir sene boyunca Paris’te yaptığı çalışmalar
1962'de Modern Sanatlar Müzesi’nde sergilendi. Aynı yıl XXIII. Devlet Resim ve
Heykel Sergisi’nde Heykel dalında birincilik ödülü aldı.
1966’da Ankara Kızılay Meydanı’nda inşa edilen Emek İşhanı’nın bir
cephesine, altı aylık bir çalışma ile 13 metre boyunda 5-6 metre eninde metal bir
duvar heykeli yaptı. Sanatçının “Türkiye” adını verdiği, Anadolu’nun çoraklaşma
sonucu kaybettiği toprağı ifade eden bu heykel 1974 yılında söküldü. Daha sonra
yapılan araştırmalarda, bu eserin 1988 yılına kadar bir depoda bekletildikten
sonra hurda olarak satıldığı ortaya çıktı.
İstanbul Manifaturacılar Çarşısı yapılırken mimarların (Doğan Tekeli, Sami
Sisa, Metin Hepgüler), yapının dönemin plastik sanatlarından da örnekler
taşıması için “Çarşı Yönetimi”ne yaptığı öneri olumlu karşılanmış; iki defa da
açılan proje yarışmalarında, mimarlar tarafından belirlenen yerler için sanatçılar
çeşitli eskizler hazırlamışlardır. Bunlardan Füreyya Koral, Nedim GÜNSÜR,
Yavuz GÖREY, Ali Teoman GERMANER, Eren ve Bedri Rahmi EYÜBOĞLU,
Sadi DİREN ve Kuzgun ACAR’ın eskizlerinin uygulanmasına karar verilmiştir. 30
Temmuz 1966 tarihli İstanbul Manifaturacılar Çarşısı Kooperatifi’nden gelen bir
mektupla amblem teklifinin Kabul edildiğini öğrenen Kuzgun Acar, o sıralarda
taşındığı Kanlıca’da, Hisaryolu Yalılar Durağı’ndaki 46 numaralı yalı
müştemilatının bahçesinde bu eseri gerçekleştirmiştir.
1968’lerde Maden-İş, Denizkent Dinlenme ve Eğitim Sitesi olarak
kullanılan yere “Yürüyen İşçiler” adlı eserini demir parçalarından, sanayi-fabrika
atıklarından yaptı. 1980’den sonra sendikaların kapatılması ile burası da bir süre
kapalı kaldı ve bu duvar heykeli söküldü [İkinci eşi Bige Berker, eseri buradaki bir
depoda tespit etti. 30 Eylül 1997 tarihinde Milli Reasürans Sanat Galerisi’nde
açılan Kuzgun Acar Sergisi için yapılan araştırma sırasında bu çalışma bulundu
ve yerine kondu. Acar’ın bu eseri de açılan sergide yer aldı.].
1973’te “Cumhuriyetin 50. Yılı” nedeniyle, İstanbul’un çeşitli park, alan ve
yollarına konan yirmi heykelden biri olarak Gülhane Parkı’na metalden bir “Soyut
Kompozisyon” heykeli gerçekleştirdi. Bu eseri bir süre sonra kaldırıldı ve
kayboldu. Yine aynı yıllarda Mehmet Ulusoy’un başlattığı sokak tiyatroları için
masklar hazırladı. Bu çalışmalarını 1971 yılındaki askerî müdahalenin sokak
tiyatrolarını yasaklamasına kadar sürdürdü. 1975’te, Paris Özgürlük
Tiyatrosu’nda sahneye konan ‘Kafkas Tebeşir Dairesi’ adlı oyunun mask ve
kostümlerini yaptı.
1975 yılında Antalya Belediyesi’nin organize ettiği “Antalya Sanat Şenliği”
kapsamında İstanbul ve Antalya eski Belediye Başkanı Haşim İşcan’ın anısına,
onun emeğini, hizmetlerini simgeleyen “El” heykelini yaptı. 1980 askerî darbesi ile
kaldırılan heykel, daha sonra kentlilerin sahip çıkmasıyla bir parka yerleştirildi.
Sanatçı para kazanmak için bir dönem, ressam Orhan Taylan’la beraber
elbise boyama gibi değişik işler yaptı. O zamana kadar, ticarî hâle geldiğini
düşünerek uzak durduğu, “Atatürk Heykeli” konusunda yapılan iki teklifi, halkla
kaynaşmış, bütünleşmiş bir Atatürk yapmayı düşünerek kabul etti. Çalışmalarını
sürdürdüğü bir dost atölyesinde, merdivenden düşerek geçirdiği beyin kanaması
nedeniyle 4.2.1976 tarihinde vefat etti.
Kuzgun Acar'ın, 30 Eylül-30 Ekim 1997 tarihleri arasında “Milli Reasürans”
ve 14 Nisan-30 Haziran 2004 tarihleri arasında “İş Bankası Kibele” sanat
galerilerinde iki büyük retrospektif sergisi açılmış, bu galeriler tarafından iki kitap
hazırlanmıştır.
Genellikle kafes telleri, demir çivi, artık madenî malzemeler kullanarak
soyut çalışmalar yapmıştır.
Uzman Hâlenur KÂTİPOĞLU
(Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi
Türk Sanatı Tarihi Uygulama ve Araştırma Merkezi
Sanat Tarihçisi/ M.A.)
Kaynaklar
Gezer, Hüseyin/Nurullah Berk; 50 Yılın Türk Resim ve Heykeli, İstanbul: İş
Bankası Yayınları, 1973.
Gezer, Hüseyin; Cumhuriyet Dönemi Türk Heykeli, Ankara: İş Bankası
Yayınları, 1984.
Kâtipoğlu, Hâlenur (Yay. Haz.); Mimar Sinan Üniversitesi İstanbul Resim ve
Heykel Müzesi Koleksiyonu, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul 1996.
Kâtipoğlu, Hâlenur; “Bige Berker ile “Kuzgun Acar’ın Hayatı ve Sanatı”
konusunda yapılan özel görüşme, 1997.
Kâtipoğlu, Hâlenur; Mimar Sinan Üniversitesi İstanbul Resim ve Heykel
Müzesi Heykel Koleksiyonun Değerlendirilmesi ve Öneriler, Basılmamış
Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 1997.
Kâtipoğlu, Hâlenur; “İstanbul Manifaturacılar Çarşısı Örneğinde Kentte Mimari ve
Plastik Sanat Eserlerinin Algılanışı”, 21. Yüzyıl Karşısında Kent ve İnsan
(Sempozyum Bildirileri 1-3 Mayıs 2001), Yay. Haz. Firdevs Gümüşoğlu,
Bağlam Yayınları, İstanbul 2001, s. 249-262.
Kutlar, Onat; “Paris’te İstanbullu Bir Büyücü”, Kuzgun Acar Sergi Kataloğu,
Galeri MD, İstanbul, 1988, s.-
Kuzgun Acar Sergi Kataloğu, Galeri MD, İstanbul, 1988.
Ural, Murat; Kuzgun Acar, İstanbul: Milli Reasürans Yayınları, 1997.
Ural, Murat; Kuzgun Acar, İstanbul: İş Bankası Yayınları, Nisan 2004..